Share

proteinesgalaktosΤο όλο θέμα των δολωμάτων με τις πρωτεΐνες γάλακτος ξεκίνησε γύρω στα τέλη του 1970 οπού κάποιοι λένε ότι ξεκίνησε από την Γάλλους ενώ κάποιοι άλλοι από Άγγλους ψαράδες κυπρίνου. Πάντως αυτό είναι ένα θέμα το οποίο ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί αλλά το βασικότερο είναι ότι η ιδέα ήταν ίδια.

Να δημιουργηθεί δηλαδή ένα δόλωμα το οποίο θα έχει σαν βάση την μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες γάλακτος και ο κυπρίνος να το αναγνωρίσει και να το προτιμήσει ως μια καλύτερη πηγή τροφής υψηλότερης διατροφικής αξίας. Γι αυτό τον λόγο λοιπόν άρχισαν να εφαρμόζουν μεθόδους για την κατασκευή ενός Hight Nutritional Value δολώματος η ενός HNV όπως πολλοί το έχουμε συναντήσει. Οι πρωτεΐνες γάλακτος χρησιμοποιήθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος του δολώματος φτάνοντας το σε περιεκτικότητα πρωτεϊνών σχεδόν στο 80%!!!


Γεύσεις προσθέτονται στο μείγμα, όχι τόσο για να προσεκληθεί ο κυπρίνος , αλλά περισσότερο για να γίνει ένα σημείο αναφοράς για τον κυπρίνο και να συνδεθεί με το δόλωμα. Στην συνέχεια διαπιστώθηκε ότι με ορισμένες γεύσεις λειτούργησε πολύ καλύτερα από κάποιες άλλες και έτσι άρχισαν να αναπτύσσονται οι γεύσεις είτε σε υγρή μορφή αλλά είτε και σε σκόνες ως μέσο για να προσελκύετε ο κυπρίνος.
Όταν άρχισαν να χρησιμοποιούν στο ψάρεμα του κυπρίνου τις πρωτείνες γάλακτος τα αποτελέσματα ήταν πολύ θεαματικά και έτσι όλη η σκέψη για αυτά τα δολώματα αποδείχτηκε σωστή. Εδώ όμως θα ήθελα να επισημάνω και κάτι άλλο, πολλές φορές το να παρουσιάζουμε κάτι πολύ διαφορετικό από τα συνηθισμένα ως δόλωμα για τον κυπρίνο μπορεί να δώσει φανταστικά αποτελέσματα.
Έπειτα αποδείχτηκε ότι για να κάνουμε ένα δόλωμα με πρωτεΐνες γάλακτος δεν ήταν αναγκαίο να υπάρχει στο δόλωμα πληθώρα από αυτά για να τα το χαρακτηρίσουν, κάτι που πολλοί πιστεύουν όπως και εγώ ευθύνεται στο ότι τα συστατικά για την παραγωγή τέτοιου δολώματος ήταν πολύ ακριβά καθώς οι τιμές τους είχαν εκτιναχθεί στα ήψη. Επίσης τότε άρχισαν να εμφανίζονται και τα δολώματα με ιχθυάλευρα (fishmeal) έτσι τα δολώματα HNV άρχισαν να μην προτιμούνται από τους ψαράδες σε μεγάλο βαθμό και να χάνουν την αξία τους καθώς υπήρχαν δολώματα με πιο ισορροπημένο προφίλ διατροφής για τον κυπρίνο. Αυτή είναι η σημερινή κατάσταση δηλαδή αν υπάρχουν δολώματα με περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη 35 με 45 % ενισχυμένη και με αλλά θρεπτικά συστατικά όπως υδατάνθρακες έλαια κ πολλά αλλά…
Κατά την γνώμη μου όμως η θεωρία που κυκλοφορεί από τους ψαράδες ότι ο κυπρίνος μας δείχνει ποια δολώματα είναι πιο θρεπτικά και πιο δελεαστικά γι' αυτόν είναι λάθος και θα σας εξηγήσω γιατί. Ας πούμε ότι ένα ζώο πάει κοντά σε ένα κόκκινο φωτάκι και καθώς πλησιάζει τρώει ένα χτύπημα στο κεφάλι έτσι γρήγορα μαθαίνει να αποφεύγει το κόκκινο λαμπάκι γιατί είναι κάτι επικίνδυνο. Αλλάζοντας το λαμπάκι από κόκκινο σε κίτρινο τότε δειλά δειλά θα πλησιάσει και θα δεχτεί το χτύπημα και θα το αφομοιώσει πάλι σαν κίνδυνο. Όλα τα ζώα όπως και ο κυπρίνος αφομοιώνουν εύκολα και γρήγορα όλα τα σήματα που λαμβάνουν ως κίνδυνο και έτσι οτιδήποτε σχετίζετε με απειλή γι αυτόν το αποφεύγει γρήγορα.
Δολώματα λοιπόν με μεγάλο δείκτη απειλής , όπως για παράδειγμα τα δολώματα με πολύ έντονο άρωμα και γεύση, αποφεύγονται γρήγορα από τους κυπρίνους. Αλλάζοντας το άρωμα ή την γεύση, αλλάζοντας δηλαδή το λαμπάκι, θα έχετε αποτελέσματα. Οπότε εδώ μπορούμε να καταλήξουμε ότι όσο περισσότερο έντονο είναι το άρωμα στα δολώματα μας τόσο πιο γρήγορα αφομοιώνετε σαν κίνδυνος από τον κυπρίνο. Οπότε λοιπόν το καλοκαίρι που ο κυπρίνος τρέφετε δυσκολότερα γιατί δεν σκέφτεται την αναπαραγωγή του, ο σημαντικότερος λόγος που πιάνουμε εύκολα κυπρίνους την άνοιξη γιατί ο κυπρίνος έχει το μυαλό του στην αναπαραγωγή και έτσι τα ένστικτα του κινδύνου γι αυτόν ας πούμε ότι υπολειτουργούν κάπως, και ανεβαίνει ο πήχης δυσκολίας το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να ελαττώσετε στο ελάχιστο τα επίπεδα αρώματος στα δολώματα σας, έτσι θα ελαττώσετε στο ελάχιστο το σήμα του κινδύνου για τον κυπρίνο και έτσι τα δολώματα σας θα δουλεύουν αποτελεσματικότερα. Αυτό δεν έχει να κάνει καθόλου με τα θρεπτικά συστατικά του δολώματος αλλά μονό με την περιεκτικότητα του σε άρωμα.
Αυτό που επίσης πιστεύω είναι ότι ο κυπρίνος δεν καταλαβαίνει με ένα τάισμα που κάναμε την θρεπτική αξία του δολώματος μας. Οι κυπρίνοι είναι ‘ιχνηλάτες ’ που ψάχνουν για τροφή και τρέφονται συνέχεια όταν την βρουν. Καθημερινά λοιπόν πέφτουν πολλά είδη τροφών μέσα στο νερό και ο κυπρίνος δεν μπορεί να καταλάβει αμέσως πιο είναι το πιο θρεπτικό γι αυτόν.
Επίσης δεν πιστεύω ότι τα δολώματα βασισμένα στην σόγια, το σιμιγδάλι και το καλαμποκάλευρο είναι χάλια όπως πολλοί πιστεύουν. Αυτό που τους κάνει να το πιστεύουν είναι τα δολώματα με ιχθυάλευρα που κυκλοφορούν. Αυτά ήρθαν στο προσκήνιο από τις εταιρίες που εκτρέφουν ψάρια koi ως μια καλή σχετικά πηγή πρωτεϊνών. Επίσης επειδή είναι φθηνά, κάτι που οι εταιρίες δολωμάτων εκμεταλλεύονται και τα χρησιμοποιούν στα μίγματα τους για να ρίξουν την τιμή τους και προσθέτουν μια ετικέτα HNV. Σκεφτείτε και κάτι ακόμη ότι οι εταιρίες με τα koi λένε ότι οι τροφές αυτές είναι μια καλή πηγή πρωτεϊνών για τον δικό τους όμως υδάτινο κόσμο δηλαδή για εκτροφή. Τα δολώματα με ιχθυάλευρα (fishmeal) είναι πολύ καλά συμφωνώ γιατί πολύ απλά μιμούνται πάρα πολύ καλά την μια από τις φυσικές τροφές που περιλαμβάνει ο κυπρίνος στην διατροφή του και δίνει τα σήματα που χρειάζεται για να πλησιάσει στα δολώματα μας και τα άλευρα από συκώτι, καλαμάρι, γαρίδα κ.α. δίνουν αυτά τα σημάδια στον κυπρίνο. Αλλά δεν είναι HNV πολύ απλά γιατί η θρεπτική τους αξία δεν πλησιάζει την θρεπτική αξία των δολωμάτων με πρωτεΐνες γάλακτος.
Και οι δυο κατηγορίες είναι πολύ καλές αλλά εγώ προτιμώ τα δολώματα με πρωτεΐνες γάλακτος περισσότερο στα ψαρέματα μου. Βέβαια μεγάλο ρόλο παίζει και που ψαρεύουμε για να μην το ξεχνάμε και αυτό. Παίζουν πολλά ρολό μπορείτε να διαβάσετε παλαιότερα άρθρα στην σελίδα μας και να δείτε κάποιους παράγοντες για την επιλογή ενός δολώματος. Απλά σκεφτείτε που θα ψαρέψετε και επιλέξτε ποια κατηγορία δολώματος θα επιλέξετε. Εγώ για τον Αλιάκμονα προτιμώ τα αυθεντικά HNV δολώματα για παράδειγμα. Ένα μείγμα τέτοιου είδους είναι το παρακάτω :

120 gr καζεΐνη 90 mesh
120 gr καζεΐνη νατρίου
120 gr λακταλβουμινη (αλβουμίνη γάλακτος)
100 gr σόγια isolat
140 gr σιμιγδάλι ψιλό

Απλό μείγμα με καθαρά πρωτεΐνες γάλακτος επιλέξτε ανάμεσα στα μίγματα που έχουμε ανεβάσει στην σελίδα μας και συγκρίνετε εκεί οπού ψαρεύετε ποιο δουλεύει καλύτερα και ποιο είναι πιο αποτελεσματικό.

Share
copyscape
Share

Άδεια Creative Commons
Αυτή η εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Ελλάδα

Share
Joomla 3.0 Templates - by Joomlage.com